Heb je ook vakanties in het leger?

Hoi, ik wil (nog steeds) het leger in, en je ben vaak niet thuis. Ik wil ook graag bij mijn familie en vriendin zijn, maar heb ik daar wel tijd voor. Natuurlijk weet ik dat je soms weg moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (3)

Ja hoor, als je bij defensie werkt heb je ook gewoon recht op vakanties.
Mochten de Russen onverwacht ons land binnen vallen tijdens jouw vakantie, kan het wel gebeuren dat je terug geroepen wordt, maar die kans is zo groot niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar houd er rekening mee dat die niet altijd gegeven worden op het moment dat het jou het beste uit komt. Militairen worden tegenwoordig vaak uitgezonden naar landen die in oorlog zijn, waar oorlogsdreiging heerst of waar anderszins problemen zijn op het gebied van veiigheid. Soms mag een militair halverwege zo'n uitzending op verlof maar dat verlof valt natuurlijk niet altijd in de gebruikelijke vakantieperiode (daar houdt de oorlog namelijk geen rekening mee) en er wordt natuurlijk nooit 'voor de hele club tegelijk' verlof gegeven. Ook niet als je in vredestijd op de kazerne in Nederland verblijft.
Computoon
11 jaar geleden
Tijdens VeVa (ROC) heb je gewoon de schoolvakanties, en ga je een paar keer per jaar een week of langer op oefening. Tijdens de VAMO (verkorte AMO omdat je VEVA al gedaan hebt) ga je vaker op oefening, maar ben je nog steeds de weekenden thuis. Doordeweeks zelden, tenzij je dicht bij de kazerne woont, en 's-avonds naar huis gaat. Een rijbewijs en auto zijn dan wel handig.
IEDERE militair gaat op uitzending. Denk niet dat jij daar niet bij bent. Een half jaar tevoren begint het opwerktraject, dan mag je geen vakanties meer opnemen. Je bent af en toe wel een daagje vrij, maar dat is dan omdat jouw peloton dan vrij heeft. Je kan je vrije dagen dus niet zelf kiezen. Op uitzending ben je gedurende 6 of 7 maanden weg en kom je dus helemaal niet thuis. Alleen voor echte noodgevallen kun je naar huis. Maar bijvoorbeeld Kunduz is 7000 km weg en dan ben je makkelijk twee of drie dagen onderweg voor je thuis bent, dus alleen echte noodgevallen.
En dan als je weer thuis bent, hoef je niet meteen weer op uitzending, dus heb je de weekenden weer vrij.